Virksomheder er glade for jobcentre

Hver tredje virksomhed bruger jobcentre, når de finder nye folk, og flertallet er glade for samarbejdet. En møbelfabrikant og et vaskeri har begge set en positiv udvikling.
Foto: Ritzau Scanpix/Ida Guldbæk Arentsen.
Foto: Ritzau Scanpix/Ida Guldbæk Arentsen.
AF DI BUSINESS

"Vi har vaskerier over hele landet, og vi oplever generelt at samarbejdet med jobcentrene fungerer godt. Vi har fået mange af vores medarbejdere i produktionen derfra," siger Pernille Kiær, som er udviklingschef i vaskerivirksomheden DFD.

Vaskeriet er dermed blandt de 31 procent af danske virksomheder, der bruger jobcentre til at finde medarbejdere. Og også blandt de 60 procent, der ifølge en ny analyse fra Dansk Industri (DI) er godt tilfredse med samarbejdet, skriver erhvervsmediet DI Business.

"At over 30 pct. rekrutterer via jobcentrene er temmelig meget, når man tager i betragtning, at jobcentrenes rolle kun er at hjælpe til, når jobbene og ansøgerne ikke selv kan finde hinanden. Det er et tegn på, at samarbejdet mellem virksomheder og jobcentre i mange tilfælde fungerer rigtig godt," siger Steen Nielsen, som er underdirektør i Dansk Industri.

Svingende erfaringer

Ud over den løbende rekruttering har DFD også indgået særlige partnerskabsaftaler med enkelte jobcentre. Det gælder bl.a. projektet 'Kvinder i job', hvor DFD er gået sammen Frederiksberg Kommunes jobcenter og organisationen Bydelsmødre om at få flere indvandrerkvinder i job.

DFD er så glade for partnerskabet, at de er i dialog med andre kommuner og gerne vil udbrede det til en række andre jobcentre.

"Vi oplever dog, at kvaliteten af virksomhedsservicen er meget forskellig fra jobcenter til jobcenter. Der kunne vi godt tænke os, at servicen blev mere ensartet med udgangspunkt i de gode eksempler," fortæller hun.

Jobcenter gik fra skidt til godt

Møbelproducenten Kvist Industries i Sydvestjylland er kun i kontakt med et enkelt jobcenter – og oplever her, at servicen er forbedret markant i de seneste fem år.

"For fem år siden ville vi ikke drømme om at bruge jobcentret. Sagsbehandlingen var alt for langsommelig, og kvaliteten af de kandidater, vi fik ud, var simpelthen for dårlig," siger Jens Bach Mortensen, som er adm. direktør i virksomheden.

Det blev dog ændret, da Kvist Industries gennem det lokale virksomhedspanel gjorde opmærksom på problemerne. Det medvirkede til, at jobcentret blev omorganiseret og i dag arbejder langt mere proaktivt i forhold til virksomhederne i området.

"I dag har vi en aftale med jobcentret om, at de bare skal henvende sig, når de står med en kandidat, som de mener matcher vores arbejdsopgaver og værdier – også selv om vedkommende måske er kommet lidt skævt afsted med tingene på en eller anden måde. Det har vi gode erfaringer med, og vi har indtil videre kunnet fastansætte to ud af tre kandidater," fortæller Jens Bach Mortensen.

Nogle går forgæves

Billedet er dog ikke kun rosenrødt. 17 pct. af virksomhederne har eksempelvis oplevet at gå forgæves til jobcentret efter en ny medarbejder – og ca. 18 pct. har oplevet, at kandidater fra jobcentret virkede umotiverede. Alligevel er der kun 4 pct. af virksomhederne, der ikke ønsker at søge via jobcentret igen.

"Jobcentrene er generelt blevet betydeligt mere opsøgende, men det er stadig et problem, at der er så stor forskel på den service, som centrene leverer. Derfor er det godt, at regeringen har sat fokus på problemet og vil gøre en indsats for at få de kommuner, der halter bagefter, op på niveau med de gode kommuner. Det venter jeg mig meget af," siger Steen Nielsen til DI Business.

(Denne artikel er en tophistorie skrevet og udgivet af Dansk Industri, videredistribueret af Ritzau.)

100 millioner skal opkvalificere ledige og få dem i job

Rigsrevisionen kritiserer jobcentre: 18.000 flere kunne være i job

3F til erhvervslivet: Giv os klare svar på hvad I mangler af arbejdskraft 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også