En del af Watch Medier

PolicyWatchtorsdag9. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
07.02.2019kl. 17.19

Nye regler stækker digital platform for godstransport

Ejere af en varebil kan ikke længere tjene lidt ekstra på at køre gods for private. Det skyldes ny lov.
Statsminister Lars Løkke Rasmussen før afsluttende møde i Disruptionrådet på Marienborg, torsdag den 7. februar 2019. | Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2019
Statsminister Lars Løkke Rasmussen før afsluttende møde i Disruptionrådet på Marienborg, torsdag den 7. februar 2019. | Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2019
AF RITZAU

Mens statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) er vært ved det afsluttende møde i Disruptionrådet, forbereder direktør Martin C. Hansen sig på at lukke en del af sin digitale platform for transport, Mover.

Nye regler, indført af et flertal uden om regeringen, stiller nemlig krav om, at man skal gennem et særligt kursus for at køre med gods. Og at man skal stille en økonomisk sikkerhed for at få tilladelse til det.

Og det stikker en kæp i hjulet for Mover, hvor håndværkere og andre ejere af varebiler, kan tjene lidt ekstra på at fragte eksempelvis sofaer købt på Den Blå Avis for folk, der ikke ejer en varebil.

"Det vil betyde, at det bliver sværere for folk at hjælpe hinanden. Og det bliver sværere for Danmark at få mere ud af de ressourcer, vi har på landevejene i forvejen," siger Martin C. Hansen.

Derfor har direktøren svært ved at genkende det budskab, statsministeren kom med i et interview med Ritzau forud for mødet i Disruptionrådet.

Her sagde Løkke, at Danmark i dag vil være bedre rustet til at håndtere virksomheder som kørselstjenesten Uber, der under stor opmærksomhed forlod Danmark i 2017.

"Om vi er bedre til at omfavne virksomheder, som skaber vækst og fornyelse på det, nogle kalder en disruptiv måde - det ved jeg nu ikke. Det er ikke det, vi oplever i virkeligheden," siger Martin C. Hansen.

Formålet med de nye regler er blandt andet at bekæmpe skattesnyd og sort arbejde. Men Martin C. Hansen forklarer, at hans virksomhed sikrer sig mod den slags på anden vis:

"Vi er en dansk virksomhed og har registreringspligt og oplysningspligt til myndighederne." 

"Vi trækker en masse information om dem, der kører for os," siger han og nævner blandt andet bankoplysninger, kopi af kørekort og straffeattest.

Transportminister Ole Birk Olesen (LA) var imod lovforslaget og fremførte under debatten om det, at det vil pålægge virksomhederne uforholdsmæssige byrder. 

Men Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, SF, Enhedslisten og Alternativet vedtog det alligevel.

Christian Rabjerg Madsen (S) forklarer, at baggrunden for de nye regler er, at der har været mange problemer med konkurser og dårlige løn- og arbejdsvilkår blandt varevognsfirmaer.

"Det er derfor, vi har lavet et tilladelseskrav, hvor de chauffører, der kører varebiler, skal uddannes og klædes bedre på," siger han.

"De regler skal alle virksomheder leve op til."

Det er kun en del af Movers forretning, der ifølge direktøren står til lukning. Andre dele påvirkes ikke af de nye regler.

/ritzau/

Relaterede artikler:

  • Statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) | Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix

    Løkke: I dag er vi rustet til den næste Uber

  • Arbejdsmarkedsforsker Bent Greve fra RUC | Foto: Youtube

    Forsker havde håbet på mere fra Løkkes disruptionråd

    For abonnenter

  • Foto: Ritzau Scanpix/Mads Claus Rasmussen

    Løkke bekræfter: Danske Bank-topchef færdig i regeringsråd

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

”Der er et nyt regime. Det hele er ændret af krigen i Ukraine. Vi har altid bekendt os til, at man ved samhandel kan være med til at ændre styreformer. Det er vi kommet langt med gennem mange år. Men man må sige, at krigen i Ukraine har ændret på virkeligheden, så nu hænger forretning og politik sammen,” siger formand for DLG, Niels Dengsø Jensen. | Foto: DLG / PR
Nyheder

DLG er klar til exit fra Kina

Geopolitiske forhold og politisk indgriben i markedspriser gør, at DLG er klar til at forlade kinesisk marked.
  • DLG lander rekordresultat: Runder 80 mia. i omsætning
  • DLG ændrer udlodning - flere penge skal ud til ejerne

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe
Virksomheder

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

For abonnenter

Klima-, energi- og forsyningsminister Lars Aagaard (M) | Foto: Christian Falck Wolff
Nyheder

Partier trækker minister i samråd om åben dør-beslutning

For abonnenter

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Virksomheder

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

For abonnenter

Foto: Christian Falck Wolff
Region/Kommune

Medie: Regeringen er klar med plan for mindre affaldsforbrænding

For abonnenter

(ARKIV / ILLUSTRATION) | Foto: Equinor
Nyheder

Organisationer i kor: Der er behov for målrettet statsstøtte i Danmark

For abonnenter

Læs også

Cadeler har hjemme i Ørestaden i København. Rederiet har bl.a. tidligere miljøminister Connie Hedegaard i bestyrelsen. | Foto: Magnus Møller
Virksomheder

Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje"

Det haster med at få sat flere havvindmøller op, hvis verden skal nå sine klimaambitioner, siger topchefen for rederiet Cadeler.

For abonnenter

”Der er et nyt regime. Det hele er ændret af krigen i Ukraine. Vi har altid bekendt os til, at man ved samhandel kan være med til at ændre styreformer. Det er vi kommet langt med gennem mange år. Men man må sige, at krigen i Ukraine har ændret på virkeligheden, så nu hænger forretning og politik sammen,” siger formand for DLG, Niels Dengsø Jensen. | Foto: DLG / PR
Nyheder

DLG er klar til exit fra Kina

Geopolitiske forhold og politisk indgriben i markedspriser gør, at DLG er klar til at forlade kinesisk marked.

For abonnenter

Foto: Liselotte Sabroe
Virksomheder

Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede"

Maersk betalte kun 3 pct. i skat af rekordresultat. Ifølge DR har rederiet arbejdet på at slippe for en ny minimumsskat i OECD.

For abonnenter

Job

  • Advokat/Erfaren fuldmægtig til forsikringsret

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Høje energiomkostninger spiser en stor del af DSB's overskud – 12.31
  • Energiadvokat: Usikkerhed om vindprojekter kan få "stor betydning" – 10.58
  • Maersk bekræfter skepsis over for global skat: "Vi var bekymrede" – 10.54
  • Medie: Regeringen er klar med plan for mindre affaldsforbrænding – 10.51
  • Dansk rederichef om stop for havvind: "Vi står midt i orkanens øje" – 10.33
  • Seges vinder statslig opgave på at sætte skub i lavbunds-udtagning – 08.45
  • DLG er klar til exit fra Kina – 08.43
  • Partier trækker minister i samråd om åben dør-beslutning – 08.06
  • Danmark og Californien holder havvindsamarbejde i live – 08.05
  • Vattenfall ærgrer sig over "uheldigt hul" i åben dør-lov – 08.04
Flere nyheder

Job

  • Advokat/Erfaren fuldmægtig til forsikringsret

  • Compliance Officer

Se flere jobs

Watch Job

  • Erfaren fuldmægtig eller advokat med interesse for danske og internationale virksomheder

  • Business Intelligence Specialist

  • Erfaren IT Supporter

  • Business Analyst

  • Business Controller til DAHL Advokatpartnerselskab i Jylland

Se flere jobs

Kolofon

PolicyWatch
Søg

Sektioner

  • Christiansborg
  • EU
  • Virksomheder
  • Region/Kommune
  • Global
  • Mennesker
  • Sitemap
  • RSS feeds

Nyhedschef

Nicolai Raastrup

nicolai.raastrup@watchmedier.dk

Tlf.: +45 33308388

  • Om PolicyWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Job

Abonnement

Prøv PolicyWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

policywatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7127

Læs mere om abonnement her

Adresse

PolicyWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8309

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © PolicyWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
PolicyWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge