Vognmand: Afgifter lægger dæmper på grøn omstilling
![Foto: Henning Bagger / Ritzau Scanpix](https://photos.watchmedier.dk/watchmedier/resize:fill:3840:0:0/plain/https://photos.watchmedier.dk/Images/article11495644.ece/ALTERNATES/schema-16_9/20181128-125639-L-1920x1202we.jpg)
Transportsektoren står over for en stor, grøn omstilling, men den nuværende afgiftstruktur hjælper ikke omstillingen på vej, mener virksomheden Danske Fragtmænd A/S, der har 1.600 lastbiler på vejene, til Berlingske.
Problemet er, at diesel, som er baseret på planteolie, er 4,50 kr. dyrere end almindelige diesel, selv om det er mindre belastende for klimaet. Og det kan være svært for vognmændene at få råd til, siger adm. direktør Jørn P. Skov.
"Indtjeningsgraden på stykgods, hvor Danske Fragtmænd primært har sin forretning, er meget lav, og derfor er det af stor betydning for virksomhedens overskudsgrad at kunne producere så billigt som muligt," siger han til avisen.
Lasse Rosendahl, der er professor i energiteknik ved Aalborg Universitet, forklarer, at det er dyrere at producere diesel, der er baseret på planteolie, og at prisen derfor også er højere. Han betegner det også som et stort problem.