Lobby-bureauer vinder større og større indpas

I stedet for at bruge Dansk Industri eller andre brancheorganisationer benytter virksomheder i højere og højere grad såkaldte public affairs-bureauer i deres lobbyarbejde, skriver Politiken.
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Public affairs-bureauer, der bistår enkeltvirksomheder med lobbyarbejde, bliver mere og mere udbredt herhjemme, skriver Politiken.

Bureauerne hjælper kunderne med at skabe adgang til beslutningstagerne, og ifølge avisen omsætter mange af de største bureauer for mere end 50 mio. kr. årligt

"Der er en stærkt stigende tendens til, at virksomheder individuelt engagerer sig mere i politik, end de har gjort tidligere, i stedet for at gå igennem Dansk Industri eller andre brancheorganisationer. Det ser vi både i Danmark og internationalt. Det driver hele markedet for public affairs-bureauerne frem," siger Benjamin Egerod, der forsker i lobbyisme på Copenhagen Business School til Politiken.

Bredt flertal bag ny aftale om life science-strategi 

Lobby-formand: De fleste støttekroner til turismen er spildt uden opstartshjælp 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også