Når Arla skriver, at mejeriets økologiske mælk er ”CO2-neutral kompenseret med klimakreditter”, er det stadigvæk greenwashing, mener Forbrugerrådet Tænk og den grønne organisation Noah.
De to organisationer vil med udgangen af næste uge anke Fødevarestyrelsens kendelse i sagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet, skriverfagmediet Journalisten.
"Vi er uenige i Fødevarestyrelsens vurdering af, at kampagnen ikke er vildledende for en almindelig gennemsnitsforbruger," siger Stine Vuholm, der er fødevarepolitisk medarbejder ved Forbrugerrådet Tænk.
Sagen blev oprindeligt fremlagt for Fødevarestyrelsen af Margarineforeningen i november 2020, der dog tabte sagen, da Fødevarestyrelsen mente, at "den pågældende anprisning er i overensstemmelse med reglerne for frivillig fødevareinformation, og at anprisningen således ikke anses som vildledende."
Sagen om Arlas produkter er en ud af to store sager om greenwashing på det seneste, hvoraf den anden omhandler Danish Crown og slagteriets mærke "klimakontrolleret gris", der i sidste uge blev droppet af selskabet.
Forbrugerråd efter Danish Crown-sag: Der mangler retningslinjer for klimakommunikation
Arla frikendes for greenwashing