PolicyWatch

Salling Group og Coop opfordrer til national klimamærkning

En troværdig aktør skal stå bag udviklingen, hvis et dansk klimamærke skal have effekt, mener man i Coop. Der er dog uenighed i fødevarebranchen om, hvilke varer mærkerne skal påføres.

Netto testede i sommer deres egen klimamærkning - her i kødafdelingen. | Foto: PR / Salling Group

Klimamærkning var på menuen, da aktører fra detailhandlen, NGO'er og industrien tirsdag mødtes på konferencen GS1 Forum på Børsen i København. For selvom der fra politisk side endnu ikke er udviklet et nationalt klimamærke, betyder det ikke, at det ikke er på vej. Tværtimod testede Netto i fire måneder over sommeren deres egen ordning udviklet i samarbejde med Concito i to Netto-butikker.

Og her så man resultater, der er til at tage at føle på, mener Martin Olesen, der er kommerciel direktør i Netto. Bl.a. blev salget af oksekød reduceret med 4,1 pct., avokado med 5,5 pct. og pålæg uden en positiv klimamærkning med 6,3 pct. Han understreger dog, at næste skridt skal tages politisk.

Læs hele artiklen

Få 14 dages fri adgang.
Det kræver intet kreditkort.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier