PolicyWatch

Netto-direktør ønsker langt mere tempo på klimatiltag

Analyse fra tænketanken Cevea peger mod opbakning til CO2-afgift, men Netto-direktør Michael Løve savner fart på tingene. I Coop mener CSR-chef, at der skal gøres op med dogmer om kundens rolle.

Netto-direktør Michael Løve mener, at det burde være dyrere at købe forurenende varer. | Foto: Jens Hartmann

Skulder ved skulder i klimakamp. Erhvervslivet bakker ifølge en analyse fra tænketanken Cevea op om en ensartet CO2-afgift til at sænke klimaaftrykket - og ifølge Netto-direktør Michael Løve må den meget gerne være høj. Det skriver Børsen.

“Jeg er frustreret over, at der ikke er sket noget. Hvis det var økonomisk rentabelt at sænke sit CO2-aftryk, skete det meget hurtigere, end det gør. Markedskræfterne er den hurtigste vej til at få os til at prioritere anderledes,” siger Michael Løve, der mener, at det allerede nu burde være dyrere at købe forurenende varer.

Netto har tidligere kørt pilotforsøg med klimamærkning af varer og har gennem en rum tid blandet sig i debatten om oprettelsen af et fælles klimamærke til at guide forbrugere og butikker i den rigtige klimaretning.

Detailhandel skal gå forrest

I et debatindlæg på Altinget skrev Thomas Roland, CSR-chef i Coop, mandag, at detailhandlen skal turde udfordre kundernes klimafokus, så det kommer til at handle om mere end madspild og forbruget af plastik og i det hele taget gøre op med dogmet om, at kunden er kongen, hvis der for alvor skal rykkes.

”Derfor er det på høje tid, vi i dagligvarehandelen ikke kun stryger vores konger med plastik-hårene, men byder dem op til en mere bæredygtig dans. Og skal vi det, er vi nødt til at gå foran kunderne og skabe et lavere incitament for køb af de mest belastende varer,” skriver Thomas Roland.

Klimakoalition: CO2-afgift er nødvendig for grøn omstilling af shipping

Mens regeringen tøver: Milliardkoncerner svinger CO2-pisken over sig selv

Drama forude: Partier og Klimarådet vil have hurtig udmelding om CO2-afgift i landbruget 

Mere fra PolicyWatch

Stribe af danske transportselskaber kritiserer særligt krav i EU-vejpakke

Et nyt EU-krav medfører, at lastbiler hver 8. uge skal vende retur til det land, de er indregistreret i. Det er en sten i skoen på en lang række transportselskaber, som til MobilityWatch fortæller, at de bliver nødt til at køre med tomme lastbiler. Vognmandslobby mener, at selskaberne ”piver.”

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

PolicyWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier