PolicyWatch

Flere årsager bag forsinkelse af nye DSB-tog – og et lille spørgsmål svæver om prisen

Forklaringen på forsinkelsen af DSB’s kommende eltog, der er den største ordre i selskabets historie, er todelt. Sådan lyder det til MobilityWatch fra direktør for strategi og togmateriel, der medgiver, at der er risiko for en ekstraregning til det statslige jernbaneselskab.

Jürgen Müller, chef for strategi og togmateriel hos DSB | Foto: PR / DSB

Om få år skal 100 eltogssæt af typen Coradia Stream fra Alstom rulle ud på de danske togskinner og erstatte DSB’s eksisterende IC4-tog. Men ordren, der både skal modernisere selskabets togflåde og trække den i en grønnere retning, bliver forsinket.

Det betyder, at togene, der med sit samlede prisskilt på over 20 mia. kr. er den største ordre i DSB’s historie, nu først vil blive sat i drift i midten af 2025 i stedet for december 2024. En forsinkelse, som der to årsager til, fortæller Jürgen Müller, chef for strategi og togmateriel hos DSB, til MobilityWatch.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Bredt flertal vil af med gas fra 2035 grundet Rusland

Rusland har for stor indflydelse, og derfor vil bredt flertal i Folketinget med gas fra 2035 ifølge ny aftale. Dansk Fjernvarme glæder sig over aftalen. Men det skorter med hjælp til landets boligejere, lyder det. (Opdateret)

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier