Femern-forbindelsen kan stå foran ekstraregning

Prisstigninger på stål kan sende den samlede pris på Femern-forbindelsen i vejret, lyder det fra teknisk direktør i Femern A/S.
Foto: Daniel Bockwoldt/AP/Ritzau Scanpix
Foto: Daniel Bockwoldt/AP/Ritzau Scanpix

De stigende stålpriser som følge af inflation, forsyningskrise og krigen i Ukraine udgør en bekymring for Jens Ole Kaslund, der er teknisk direktør i Femern A/S. Det fortæller han til Børsen.

Efter ti års forberedelse skal der i byggeriet af Femern-forbindelsen nemlig først for alvor nu bruges råmaterialer til at støbe de 89 tunnelelementer, som bliver til den færdige tunnel. I alt skal der bruges 360.000 ton armeringsjern til skelettet.

“Vi følger med og får løbende rapporteringer fra vores entreprenør, som skal skaffe stål. På den positive side skal vi ikke købe det hele nu, men løbende frem til 2027, og så kan vi jo bare håbe, at markedet sætter sig og ikke fortsætter med at være så varmt,” siger han til Børsen.

Han slår dog fast, at den endelige pris for Femern-forbindelsen kommer til at ligge et andet sted end de 53 mia. kr., projektet i øjeblikket er budgetteret til.

Danmark henter over 4 mia. kr. i EU-midler til infrastrukturprojekter

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også

EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

Temu kommer under skrappere EU-regler

For abonnenter