De stigende stålpriser som følge af inflation, forsyningskrise og krigen i Ukraine udgør en bekymring for Jens Ole Kaslund, der er teknisk direktør i Femern A/S. Det fortæller han til Børsen.
Efter ti års forberedelse skal der i byggeriet af Femern-forbindelsen nemlig først for alvor nu bruges råmaterialer til at støbe de 89 tunnelelementer, som bliver til den færdige tunnel. I alt skal der bruges 360.000 ton armeringsjern til skelettet.
“Vi følger med og får løbende rapporteringer fra vores entreprenør, som skal skaffe stål. På den positive side skal vi ikke købe det hele nu, men løbende frem til 2027, og så kan vi jo bare håbe, at markedet sætter sig og ikke fortsætter med at være så varmt,” siger han til Børsen.
Han slår dog fast, at den endelige pris for Femern-forbindelsen kommer til at ligge et andet sted end de 53 mia. kr., projektet i øjeblikket er budgetteret til.
Danmark henter over 4 mia. kr. i EU-midler til infrastrukturprojekter