Branchen frygter udbredt snyd med svovlreglerne i Danmark

En giftig cocktail af høje oliepriser og en forringelse af kontrollen kan føre til omfattende snyd med de såkaldte svovlkrav i dansk farvand, lyder advarslen i et bekymret brev til Folketingets miljøordfører.
Siden 2015 har det været et krav i dansk farvand, at skibe kun må sejle med brændstof med 0,1 pct. svovl, medmindre skibet har en røgrenser ombord. | Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix
Siden 2015 har det været et krav i dansk farvand, at skibe kun må sejle med brændstof med 0,1 pct. svovl, medmindre skibet har en røgrenser ombord. | Foto: Thomas Borberg/Politiken/Ritzau Scanpix

Der er risiko for omfattende miljøsnyd i dansk farvand, når en vigtig del af kontrollen med luftforureningen fra skibe bliver droppet i 2023.

Allerede abonnent?Log ind her

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr. Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

Med din prøveperiode får du:

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
  • Skal indeholde mindst 8 tegn samt tre af disse: Store bogstaver, små bogstaver, tal, symboler
    Skal indeholde mindst 2 tegn
    Skal indeholde mindst 2 tegn

    Få fuld adgang til dig og dine kollegaer

    Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

    Del artikel

    Tilmeld dig vores nyhedsbrev

    Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

    Nyhedsbrevsvilkår

    Forsiden lige nu

    Læs også

    EU-Kommissionen har fredag officielt kategoriseret Temu som en "meget stor online platform", der dermed skal leve op til en række strammere regler. | Foto: Johanna Geron/Reuters/Ritzau Scanpix

    Temu kommer under skrappere EU-regler

    For abonnenter