PolicyWatch

Debat: Tryk på speederen for biogas til transport

De nuværende afgiftsstrukturer er helt skæve og rammer biogassen hårdt, skriver Susanne Juhl, adm. direktør i HMN Naturgas, i dette debatindlæg.

Susanne Juhl, adm. direktør i HMN Naturgas. | Foto: PR

Regeringen barsler med en klimaplan. Den skal tage livtag med CO2-udledningen fra de tre b’er – biler, boliger og bønder. Det er en stor og meget vigtig opgave, for på alle tre områder går det trægt med at gøre noget virkningsfuldt ved drivhusgasudledningen. Det må med andre ord betyde, at det er svært at finde gode, billige, effektive løsninger. Eller hvad?

I adskillige rapporter hedder det igen og igen, at biogas er den billigste måde at reducere den markante CO2-udledning, som også den tunge del af transportsektoren slås med at få nedbragt. Klimarådet, Energinet, Dansk Energi og flere andre har hver især i analyser og rapporter slået fast, at lastbiler og busser på biogas er det samfundsøkonomisk mest fordelagtige, når der omstilles til gasdrevne køretøjer.

Allerede abonnent? Log ind.

Læs hele artiklen

Få adgang i 14 dage for 0 kr.
Det kræver intet kreditkort, og du vil ikke overgå til et betalt abonnement efterfølgende.

  • Adgang til alle låste artikler
  • Modtag vores daglige nyhedsbreve
  • Fuld adgang til vores app
Der skete en fejl. Prøv venligst igen senere

Få fuld adgang til dig og dine kollegaer.

Start et gratis virksomhedsprøveabonnement

Mere fra PolicyWatch

Relaterede

Seneste nyt

PolicyWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier