Debat: Vi er ikke helt i mål med byrderne

Dansk erhvervsliv er ved at drukne i regler. Det er særligt små og mellemstore virksomheder, der risikerer at knække nakken på bunker af bureaukratisk bøvl og administrative byrder. Det skriver Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv, i dette debatindlæg.
Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv | Foto: Ritzau Scanpix/Niels Ahlmann Olesen.
Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv | Foto: Ritzau Scanpix/Niels Ahlmann Olesen.
Brian Mikkelsen, adm. direktør i Dansk Erhverv

Regelbunken koster tid, fjerner fokus fra forretningen og det hæmmer den økonomiske vækst. 

I mit erhverv som administrerende direktør i Dansk Erhverv har jeg daglig kontakt til små og store virksomheder. Her har jeg stiftet bekendtskab med erhvervslivets mange byrder.

I februar præsenterede regeringen et byrdeudspil med 42 initiativer, som skal fjerne administrative og økonomiske byrder fra erhvervslivet. Der et vigtigt skridt i den rigtige retning i anerkendelsen af de udfordringer, som danske virksomheder står med. Derfor ser jeg meget positivt på udspillet.

De 42 initiativer i regeringens byrdeudspil er altså en god start, men der er behov for at se nærmere på nogle af de byrder, der for alvor tynger dansk erhvervsliv. I januar sendte Dansk Erhverv et byrdekatalog med 28 konkrete forslag til byrdelettelser til erhvervsministeren. Mange af Dansk Erhvervs forslag mangler fortsat at blive adresseret. Det ser vi naturligvis gerne.

Se på sygedagpengeloven

I Dansk Erhvervs byrdekatalog foreslår vi blandt andet, at arbejdsgiverperioden i sygedagpengeloven bliver reduceret. I dag modtager virksomheder ikke sygedagpengerefusion før efter den 30. sygedag. Det er særligt en udfordring for små virksomheder med få medarbejdere, hvor virksomheden kan have svært ved at finde penge til vikartimer over en længere periode.

Der er også behov for at se på reglerne for fortrydelsesret, som i dag betyder, at virksomheder kan være forpligtede til at tilbagebetale prisen for en vare, inden virksomheden er sikker på, at de får varen retur. Det betyder, at små internetforretninger kan miste omsætning på grund af snyd med returnering af varer.

I Dansk Erhvervs byrdekatalog præsenterer vi også en lang række sektorspecifikke byrder, som kan gøre det svært for virksomheder at leve op til lovgivningen. Det håber jeg, at regeringen vil se nærmere på, så vi kan sikre, at vores danske virksomheder hele tiden forbliver konkurrencedygtige over for udlandet.

Gør afgifter overskuelige

I Dansk Erhverv mener vi også, at der er behov for forenkling af reglerne for afgifter. Her drejer det sig altså ikke om, at erhvervslivet skal betale mindre i afgift, men at reglerne for hvordan virksomheden skal beregne afgifter, skal være mere overskuelig, så virksomheden ikke skal bruge unødige ressourcer på at leve op til deres forpligtelser.

Saneringsudvalget har allerede gjort et godt stykke arbejde med at se på, hvordan vi kan sanere i vores mange afgifter.

Der er mange gode takter i både arbejdet med sanering af afgifter og arbejdet med bekæmpelse af administrative byrder for erhvervslivet.

Det skal vi gerne bygge videre på, så vi kan sikre et sundt og konkurrencedygtigt erhvervsliv i Danmark. Derfor håber jeg også, at erhvervsministeren vil adressere vores 28 forslag til byrdelettelser. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også