Lilleholt afviser kontant bonus på 50.000 kroner til købere af elbiler

Klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V) afviser Klimarådets forslag om en kontant bonus på 50.000 kr. til købere af elbiler. Han er dog positivt indstillet over for at forlænge den nuværende registreringsafgift på elbiler.
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Danskerne skal ikke sætte næsen op efter et tilskud på minimum 50.000 kroner, hvis de køber en elbil.

Forslaget, der kommer fra Klimarådet, afvises i hvert fald af energi- forsyning- og klimaminister Lars Chr. Lilleholt (V), der dog er enig i intentionen om, at Danmark skal have flere elbiler og lavemissionsbiler på vejene.

"Forslaget om at bruge 2,7 mia. kr. på at give et direkte tilskud på 50.000 kr. per elbil, synes jeg umiddelbart er rigtigt, rigtigt mange penge. Jeg er stærkt tvivlende overfor, om det vil give den nødvendige klimaeffekt," siger Lars Chr. Lilleholt til PolicyWatch.  

Hvad er det, der gør, at du tvivler på, at det her forslag vil have tilstrækkelig stor effekt?

"Det er mange ting. Det er rigtigt, rigtigt dyrt. Det er jo let for Klimarådet bare at udskrive en regning. Jeg er er stærkt tvivlende på, at det vil give den nødvendige CO2-effekt."

Hvorfor?

”Fordi jeg er er overbevist om, at man kan bruge 2,7 mia. kr. på andre områder og få en større CO2-reduktion, end ved at give et direkte tilskud.”

Klimarådet: Giv statstilskud på minimum 100.000 elbiler

Tilskuddet er en af anbefalingerne i Klimarådets analyse: Flere elbiler på de danske veje.

"Vi foreslår et tilskud på 50.000 kroner per elbil, man køber, indtil der er solgt 20-30.000 biler. Så kan man trappe det lidt ned," siger Klimarådets formand, Peter Birch Sørensen til Ritzau og tilføjer: 

"Vi foreslår at fastholde tilskuddet, indtil der er solgt mindst 100.000 elbiler, så man får skubbet markedet i gang."

Små elbiler er allerede fritaget for afgifter

Lars Chr. Lilleholt peger på, at der i dag reelt ikke er afgift på små og mellemstore elbiler.

"Der er ingen registreringsafgift i dag og, til trods for det er der ikke solgt ret mange elbiler. Derfor er vi nok nødt til at tænke i andre ting. Derfor har jeg også fokus på, hvordan vi kan sikre, at der bliver en bedre infrastruktur, så man kan få ladet sin elbil uanset hvor man er. Om elbilerne skal have nogle særlige fordele ved parkeringspladser, om det skal kunne køre i busbaner og så videre," siger Lars Chr. Lilleholt.  

Han peger desuden på, at det er helt afgørende, at EU lægger pres på producenterne af elbiler i forhold til ta styrke teknologiudviklingen inden for især batterikapacitet.

Elbilbranchen har flere gange efterlyst en langsigtet politisk aftale om afgiften på elbiler. I branchen oplever man, at den politiske uro om afgifterne får forbrugerne til at afvente, og det har lagt en dæmper på salget af elbiler.

Åbner for forlængelse af lav afgift

Men frem for en kontant bonus til købere af elbiler, vil Lars Chr. Lilleholt hellere diskutere en forlængelse af registreringsafgiften på 20 pct. på elbiler.

"Umiddelbart er jeg positiv i forhold til at forlænge afgiftsfritagelsen. Det vil jeg hellere prioritere. Det er klart at vi kigger på, hvilke muligheder der er i forhold til at sikre, at der er rammer til, at vi giver muligheder for, at almindelige mennesker får mulighed for at købe en elbil."

I forhold til at fastfryse registreringsafgiften har du jo også selv tidligere sagt, at du ikke tror, at det er en gangbar vej på langt sigt. Hvor længe skal man have den nuværende afgift på elbiler?

"Det er man nødt til løbende at vurdere på. Der har jo ikke været et teknologigennembrud endnu på elbiler i forhold til batterikapacitet og pris, som man kunne have håbet på."

Hvis man løbende evaluerer afgiften, risikerer man så ikke bare at forlænge usikkerheden, som branchen melder om nu?

"Nej, men vi følger udviklingen tæt."

Lars Chr. Lilleholt vil desuden arbejde for at sikre en stærkere infrastruktur for elbiler. Han vil sikre flere ladestandere, så elbilsejere kan få ladet deres biler, uanset hvor de er, siger han.

"I forhold til teknologi, der er det vigtigt, at man arbejder i EU. Det kan man ikke gøre alene som enkelt land, der ikke er bilproducerende. Der er vores muligheder for at påvirke via EU og lægge et massivt pres på producenterne af biler. Og det gør vi også fra dansk side - vi har lagt os som et af de mest ambitiøse lande i forhold til krav om bilers CO2-udledning i 2030," siger Lars Chr. Lilleholt.  

Socialdemokratiet åbner for at give elbilkøbere 50.000 kroner i tilskud

Modtag PolicyWatchs nyhedsbrev gratis hver morgen

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også