Minister: DF-forslag giver billigere luksusbiler

Det bliver billigere at blive ramt af en midtvejskrise, hvis Dansk Folkepartis (DF) ønske om at omlægge registreringsafgiften går i opfyldelse. I hvert fald ville en omlægning betyde billigere sportsvogne og luksusbiler.
Det skriver Børsen.
DF har længe advokeret for en teknisk omlægning af registreringsafgiften, så den bliver baseret på blandt andet miljøpåvirkning i stedet for pris. Og partiet vil have sat penge af på finansloven til et it-system, der kan håndtere en omlægning.
"Med en teknisk afgift vil det være Lamborghinien, der bliver billigere. Det er det måske nogle, der vil blive glade for, men spørgsmålet er, om det i virkeligheden er det, et flertal vil," siger skatteminister Karsten Lauritzen (V) til Børsen.
I DF lever skatteordfører Dennis Flydtkjær fint med billigere luksusbiler, og det er ikke et mål i sig selv at stoppe dyre biler i at falde i pris, siger han til Børsen.
Flydtkjær sagde mandag til Børsen, at en teknisk afgift ikke kan gennemføres med det nuværende it-system i Skat. Han have sat penge af på finansloven til et nyt it-system, så en omlægning kan gennemføres inden for få år.
"Vi får hele tiden at vide, at det ikke bare lige kan lade sig gøre, da det vil tage lang tid, fordi skattevæsenet ikke kan håndtere det, og det vil skabe stor usikkerhed i markedet imens. Det bremser os hver gang," sagde Dennis Flydtkjær til Børsen.
Bilforhandlere føler sig som gidsler
Det er godt en måned side, at DF for fjerde finanslov i træk spillede ind med en idé om at lave en stor teknisk omlægning af registreringsafgiften.
"I stedet for at lave lappeløsninger i forhold til registreringsafgiftssystemet foreslår vi i dag en omlægning, så registreringsafgiften altid favoriserer de mest miljørigtige biler," lød det ifølge Ritzau fra DF-formand Kristian Thulesen Dahl på vej ind til forhandlingerne om finansloven.
Meldingen fik en hård medfart hos bilforhandlerne.
"Det er fjerde år, at vi bliver taget som gidsel. Det er helt uhørt, at et demokratisk land som Danmark for fjerde år i træk kan lamme en hel branche. Vi ved ikke, om vi er købt eller solgt," sagde Ejgild Christensen, direktør for STS Biler, til PolicyWatch.
Hos STS Biler, der årligt sælger cirka 3000 biler i Holstebro, Herning, Ikast, Lemvig og Skive.