PolicyWatch

Venstre: 150 millioner skal lette pres på overbelastede rastepladser

Rastepladser langs de danske motorveje skal udvides for 150 mio. kr. for at give plads til hvilende lastbilchauffører, mener Venstre. Partiet går dermed imod transportministerens tidligere udmelding.

Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen. | Foto: Ritzau Scanpix/Philip Davali

Politikerne må rette op på det lastbilkaos, som den såkaldte 25-timers regel har udløst. Det mener Venstre, som mener, staten skal bruge 150 mio. kr. på at udvide kapaciteten på rastepladser.

Det skriver Børsen.

Sidste år vedtog Folketinget, at lastbilchauffører ikke må holde længere end 25 timer på en statslig rasteplads. Det har lagt et pres på rastepladserne og i villakvarterer langs motorvejene, fordi chauffører, der ikke kan finde en parkeringsplads på en rasteplads, triller ind og holder på nærtliggende villaveje.

"Det føler vi en forpligtelse til. Det er os politikere, der har lavet køre- og hviletidsregler, der har til formål at øge trafiksikkerheden. Men skal man have mulighed for at overholde de regler, er vi nødt til at have den fornødne kapacitet," siger Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, til Børsen.

Venstre vil afsætte de 150 mio. kr. til rastepladserne i det kommende infrastrukturudspil, som regeringen og DF i øjeblikket forhandler om. Men først skal Venstre overbevise transportminister Ole Birk Olesen (LA), der for kun to uger siden sagde til DR P1, at det ikke er statens opgave at stille gratis parkeringsfaciliteter til rådighed til lastbilernes langtidsparkering. Ministeren har ikke over for Børsen ønsket at fortælle, om det stadig er hans holdning.

Vognmandsvirksomhed revser p-regler: Bliver ikke tryllet frem over natten

Kommuner kritiserer nye p-regler for lastbiler

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier