PolicyWatch

Enhedslisten vil have Storstrømsbro-entreprenør smidt på porten

Arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen er ganske enkelt ikke i orden, understreger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard på samråd efter EL-kritik.

Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

Arbejdsmiljøet på den nye Storstrømsbro er så farligt, at Vejdirektoratet nu har indført et skærpet dagligt tilsyn med den italienske byggeentreprenør, der er ansvarlig for forholdene. Det skriver Fagbladet 3F.

Hele 102 gange har Arbejdstilsynet slået ned på farlige arbejdsforhold på det store brobyggeri, og det får Enhedslisten til at kalde på ‘konsekvenspædagogik’ – to af partiets ordførere vil have den italienske hovedentreprenør smidt på porten.

"Jeg har aldrig oplevet noget lignende, selv om jeg har arbejdet med det her område i mange år. Vi kan ikke leve med de forhold, og vi kan ikke leve med, at vi ikke har grebet ind, hvis det ender med en dødsulykke på Storstrømsbroen. Når entreprenøren skal mandsopdækkes med et skærpet dagligt tilsyn, så er det ganske enkelt den forkerte virksomhed, der er valgt til opgaven," lød det i dag fra arbejdsmiljøordfører Christian Juhl på et samråd om arbejdsmiljøet på Storstrømsbroen.

Han bakkes op af Enhedslistens arbejdsmarkedsordfører Jette Gottlieb.

"Vi må have bragt en ende på den her entreprenørs skalten og valten med medarbejdernes liv og førlighed," siger hun.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) var kaldt i samråd, efter Fagbladet 3F i oktober kunne berette om den byge af strakspåbud og forbud, som Arbejdstilsynet har sendt afsted mod virksomhederne på Storstrømsbro-byggeriet.

Her har bygningsarbejdere blandt andet arbejdet i op til 11 meters højde uden at være sikret forsvarligt mod at styrte ned, og forholdene har i flere tilfælde fået Arbejdstilsynet til at melde virksomheder til politiet for brud på arbejdsmiljøloven.

Det er den italienske hovedentreprenør Storstroem Bridge Joint Venture (SBJV), der er ansvarlig for at opføre den nye bro, der bliver Danmarks tredjestørste.

Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard understregede på dagens samråd, at han tager situationen meget alvorligt.

"Det har ikke været rar læsning at følge med i de mange sager fra Storstrømsbroen, og de arbejdsforhold er ganske enkelt ikke i orden. Det er arbejdsgiverne, der har ansvaret for, at arbejdsmiljøreglerne overholdes," understregede Peter Hummelgaard, som også fortalte, at han har fulgt situationen på Storstrømsbroen tæt.

"Det har desvære været påkrævet," lød det fra ministeren.

Som svar på Enhedslistens krav om at sætte SBJV fra bestillingen svarede beskæftigelsesministeren, at han vil tage initiativ til et møde med transportministeren, partifællen Benny Engelbrecht.

Udbuddet på Storstrømsbroen hører nemlig under transportministeriet.

I oktober 2017 vandt et italiensk konsortium kontrakten på Storstrømsbroen på 2,1 milliarder danske skattekroner, og allerede et par måneder senere kunne Fagbladet 3F afsløre, at to af de tre byggeentreprenører i konsortiet var ramt af en stor korruptionssag i Italien.

Senere fulgte sager om konkurs og byggeskandaler, og det er i dag kun ét af de tre firmaer – Itinera – der er tilbage i byggekonsortiet SBJV.

På dagens samråd drøftede politikerne også muligheden for at lade krav til arbejdsmiljø indgå i de offentlige udbud på store bygge- og anlægsprojekter.

(Denne artikel er videreformidlet af Ritzaus Bureau på vegne af Fagbladet 3F.)

Fagforening vil sikre udvalgte ledige uden om a-kasserne

Overenskomster kritiseres for manglende frit fagforeningsvalg 

Mere fra PolicyWatch

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Seneste nyt fra Watch Medier